כפרי תיירות ונופש

כפרי תיירות ונופש

לאור הפעילות התיירותית והעסקית, במיוחד בתחום הלינה הכפרית שהתפתחה ביישובים כפריים, יזמה החברה הממשלתית לתיירות את פיתוח המרחב הציבורי בישובים אלה.

 מטרת המיזם הייתה להפוך את השטחים הפתוחים של הכפרים החקלאיים מ"חצר אחורית" של חווה חקלאית לחלון ראווה של הכפר התיירותי.

 הניסיון הראשון במיזם זה נערך במושב אמירים ומאז הועתק המודל לעשרות יישובים כפריים בגליל, בגולן ובנגב. בתחילת העשור גובשה תוכנית רב-שנתית בנושא "כפרי תיירות" במימון משותף של משרד התיירות ומשרד החקלאות. את התוכנית מבצעת בפועל החברה הממשלתית לתיירות תוך שימת דגש על פיתוח ייחודי ולא סטנדרטי של כל אחד מהיישובים בפרויקט.

 בנוסף לשיקום המרחב הציבורי בכל יישובי המיזם, פיתחה החברה הממשלתית לתיירות ביישובים הבאים אטרקציות ייחודיות המשלימות את המוצר התיירותי ומעצימות את הכלכלה התיירותית של היישוב ושל האזור כולו:

שאר ישוב

גן משחקים ייחודי הוקם במושב שאר יישוב בגליל העליון. הגן הוקם מבולי עץ עבים וביניהם הוצבו מתקני משחקים.

אלוני הבשן

לאורך הגדר של מושב אלוני הבשן בצפון רמת הגולן נבנתה טיילת ונשזרו בה פסלים מנגנים.

 

כפר גלעדי

ההיסטוריה של כפר גלעדי, אחד הקיבוצים הראשונים בארץ, מקפלת בתוכה את ההיסטוריה של ראשית ההתיישבות. לכאן הובאו פצועי והרוגי תל-חי, בכפר פעל ארגון השומר ובו הוצב פסל האריה השואג. החברה הממשלתית לתיירות הקימה במקום את "שביל הפצועים" המשחזר את המסלול שבו צעדו ניצולי קרב תל-חי לכפר גלעדי ובמהלכו אמר טרומפלדור "טוב למות בעד ארצנו". בתוך הקיבוץ הוסדר שביל, שלאורכו שוקמו הבניינים הישנים. השביל מוביל מכיכר הכניסה לסליק שעל דבר קיומו שמרו ותיקי היישוב בקנאות.

 נבטים

ישוב ייחודי בנגב בו מתגוררים עולי קוצ'ין שבהודו. במקום התפתחו מספר עסקים סביב המוטיב ההודי. ליד המוזיאון ובית הכנסת ביישוב, בנתה החברה הממשלתית לתיירות אוהל שבו מציגים ומוכרים תושבי הכפר למבקרים את מעשי ידיהם בבישול ובאומנות.

 לוטן

קיבוץ לוטן חבר ברשת העולמית של כפרים אקולוגיים. בקצה היישוב נבנה אתר המציע אירוח במבני בוץ ויצירה מחומרים טבעיים מהסביבה. החברה הממשלתית לתיירות הסדירה במקום גישה לשמורת טבע אנושית ואקולוגית זו.

 

רשימת היישובים בהם פיתחה החברה הממשלתית לתיירות את כפרי התיירות:

 

מרום גולן

מנרה

משגב עם

מרגליות

שדה אליעזר

בית הלל

לימן

גשר הזיו

בוסתן הגליל

חושן

מנות

אמירים

אביבים

כחל

שפר

יראון

עלומים

חצבה

עין יהב

כיכר סדום

צוקים

ניר עם

דורות

צאלים