רשת צפרות ארצית

עולם הצפרות מונה מיליוני אנשים, המוכנים לנסוע לארבע כנפות תבל על מנת לראות ציפורים ייחודיות. ישראל מהווה בית גידול למינים רבים של ציפורים הודות לסוגי האקלים השונים שבה, ומגוון הציפורים בישראל הוא עצום יחסית לשטחה המצומצם של המדינה. כמו כן, ישראל נמצאת על אחד מנתיבי הנדידה הראשיים של הציפורים, ובתקופות הנדידה מגיעים מאות אלפי עגורים, חסידות וציפורים נודדות אחרות.

על מנת לממש את הפוטנציאל הרב הגלום בענף זה, העביר משרד התיירות החלטת ממשלה לקידום ענף הצפרות בישראל. את יישום ההחלטה הטילה הממשלה על החברה הממשלתית לתיירות. ההחלטה מתייחסת לשלושה רבדים: הראשון – שדרוג ופיתוח אתרים שבהם אפשר לצפות בציפורים, או שמהם אפשר לצאת למסלולים שלאורכם מקננים ציפורים. הרובד השני – בניית רשת ניהול לכל אתרי הצפרות, שתכלול הכשרת מדריכים, כדי  לשמור על רמה גבוהה  ומיתוג אחיד לאתרים. הרובד השלישי הוא הרובד השיווקי, שבו החברה להגנת הטבע, במימון החברה הממשלתית לתיירות, הקימה אתר אינטרנט המאפשר גישה מכל מקום לעולם הצפרות בישראל.

אתרי רשת הצפרות הארצית כוללים את:

לטרון –  באתר הוצב מכ"ם רוסי, שמטרתו המקורית הייתה  איתור נ"מ, וכיום מאתר נדידת ציפורים.

אגמון החולה –  פינות טבע.

ראש ציפור בתל-אביב, שפותח לאחרונה ומאפשר צפייה בציפורים בטבע בלב מטרופולין ת"א.

גן סאקר – מעל הגן הסמוך לכנסת נמצא מרכז לצפייה בציפורים, ובו ניתן לצפות בציפורי נדידה קטנות.

אילת – כתוצאה מפעילותן של תעשיות התפלת המים והפקת המלח נוצרו בריכות בחלקה הצפוני של אילת, שבהן  מקננות ציפורים רבות. המרכז יכול להוות אטרקציה מסוג שונה לתיירות הנופש של אילת.

חצבה – כאן ניתן לראות את הציפור הייחודית, הזנבן, בנוסף לציפורי מדבר אחרות.

מעגן מיכאל – בריכות הדגים של מעגן מיכאל מושכות ציפורי מים רבות ומהוות אטרקציה נגישה ויפה במרכז הארץ.

כפר רופין – הכפר ייחודי בזנים השונים של הציפורים שבו, הייחודיות לשמורת גאון הירדן, וכן בציפורים הנודדות לאורך השבר הסורי אפריקאי. כבר כיום המקום מושך צפרים, והחברה הממשלתית לתיירות מסדירה את המקום לקליטת קבוצות רבות.

לוטן – אתר נוסף שבו ניתן למצוא ציפורי מדבר יחד עם ציפורים נודדות.

רמת נגב –  באתר זה נמצאות ציפורי מדבר רבות, שחלקן ייחודיות לאזור, כמו החוברה. במסגרת הרשת הארצית לצפרות, אנו מפתחים מרכז יציאה לטיולים על בסיס מערך הכניסה לנחל צין, ויוצרים נקודות תצפית ברחבי רמת הנגב, כגון עזוז, קדש ברנע וירוחם.