צפת

צפת היא אחת הערים העתיקות בגליל העליון, הנחשבת לאחת מארבע ערי הקודש. קיימות עדויות לכך שרצף היישוב היהודי נשמר בעיר מאז המאה ה-11. תור הזהב של העיר היה במאה ה-16, עת התיישבו בה יהודי ספרד והפכו אותה לבירת הקבלה. באותה תקופה חיבר רבי יוסף קארו את שולחן ערוך והרב חיים אלקבץ חיבר את הפיוט לך דודי. כיום מהווה צפת בית לקהילה עשירה אומנים ויהודים המנסים להתקרב להוויה הרוחנית של צפת.

 שיקום הסמטאות

בהיותה עיר עתיקה מאד, לב העיר העתיקה מורכב ממרקם של סמטאות יפהפיות. המהלך בסמטאותיה יכול להרים את עיניו מדי פעם ולהתפעם מנופו הקסום של הר מירון. אפשר הסמטאות נחלקות לשתי קבוצות עיקריות; מצפון למדרגות עולי הגרדום נמצא הרובע היהודי העתיק ובו בתי כנסת עתיקים וחנויות לממכר יודאיקה, ומדרום למדרגות עולי הגרדום נמצא הרובע המוסלמי העתיק, בו שוכנים אומנים וגלריות רבות. החברה הממשלתית לתיירות שיפצה את כל סמטאותיה של העיר העתיקה בצפת במטרה להנעים את הביקור בה.

 בית הקברות

בבית הקברות העתיק של צפת קבורים חלק מגדולי תור הזהב של העיר. בית הקברות בנוי במדרון, ולכן הגישה לחלקות החשובות של האר"י וגוריו או לקברו של רבי יוסף קארו קשה. החברה הממשלתית לתיירות הנגישה את הגישה לחלקות אלה ובנתה מצפור שממנו ניתן לצפות על כל בית הקברות.

 גן המצודה

המצודה הצלבנית של צפת בנויה על ההר הגבוה ביותר בצפת וניצבת מעל העיר העתיקה. הצד הדרומי של המצודה נחפר בחלקו, וניתן לראות בו את שרידי המבצר. בנקודה הגבוהה ביותר נמצא המצפור, בו הוקמה יד לנופלים שנלחמו לשחרור צפת בשנת 1948. בשאר שטחי המצודה עומד לרשות המבקרים גן עירוני מקסים. החברה הממשלתית לתיירות מימנה את החפירות במצודה ואת שימורן. בנוסף הסדירה החברה הממשלתית לתיירות במקום את הכניסה לאתר, כולל מבנה שירותים וחניות. החניה באתר משרתת בעיקר את המטיילים בעיר המתחילים את הטיול למרגלות המצודה ויורדים ממנה לעיר העתיקה.

 הר כנען

על הרכס הצפוני של צפת משתרעת שכונה מודרנית ובה מספר בתי מלון. השכונה מציעה חוויה תיירותית שונה מהחוויה הרוחנית של העיר העתיקה בצפת. מהשכונה נשקף נוף מרהיב של הרי הגליל העליון ועמק החולה. החברה הממשלתית לתיירות הקימה לאורך הרכס טיילת המחזקת את המעמד התיירותי של בתי המלון לרווחתם של האורחים והמטיילים במקום.

 מערך התנועה

המוקד התיירותי של צפת מבוסס על העיר העתיקה. מערך התנועה המקורי היה מותאם יותר לעגלה וחמור מאשר למכוניות ולאוטובוסים, ובשל כך נוצרו במקום בעיות תנועה שהקשו על המבקרים כבר בכניסות הראשיות למתחמי התיירות. חלק מבעיות אלה טופלו על-ידי החברה הממשלתית לתיירות. כיום ממשיכה החברה בשדרוג מערך התנועה במטרה לאפשר גישה נוחה וחנייה חופשית יותר לצפת ולאתריה.

 פארק עמק התכלת

בשולי העיר צפת נמצא נחל בירייה ובו ערוץ עמוק ויפהפה. הטיול בנקיק מציע מפגש עם בעלי חיים וגבי מים. החברה הממשלתית לתיירות בשיתוף עם קק"ל הסדירו את הפארק ואת הכניסות אליו במאמץ להרחיב את הפעילות המוצעת לתיירים בעיר ולמטיילים בהרי הגליל העליון.